Technika: Harris ES-5080

Systém od americké společnosti Harris ES-5080 - Digital Receiver Based ELINT/ESM System je určen k mapování činnosti nejrůznějších radarových systémů v zájmové oblasti. Zkratku ELINT (Electronic Intelligence) můžeme přeložit jako elektronické zpravodajství či jako radiotechnický průzkum a ESM (Electronic Support Measures) jako elektronická podpora. Z toho vyplívá i primární určení tohoto zařízení, jehož cílem je precizní měření pulzních i CW signálů a jejich parametrů s cílem identifikovat radar nebo systém elektronického boje, který působí v oblasti. ES-5080 je cenově velice dostupný systém elektronického průzkumu, který lze nasadit na pozemní techniku, letadla, lodě i ponorky.

ES-5080 bylo původně určeno pro pozemní armádu. Dnes existují i verze pro letadla i lodě.

ES-5080 bylo původně určeno pro pozemní armádu. Dnes existují i verze pro letadla i lodě.

Historie

Historie ES-8060 se začala psát již v roce 1990. V té době US Army poptávala levný jednokanálový ELINT systém s vysoce ziskovou anténou a vstříc ji vyšla americká společnost EDO Corp. Ta vyvinula vlastní systém CS-5060, který byl původně určena jen na vozidla. Společnost EDO pak byla v roce 2007 koupena společností ITT Corp., která již v té době měla téměř čtyřicet let zkušeností s vývojem a výrobou systému pro elektronický boj. ITT také přišla s nástupcem CS-5060 a to modernějším ES-5080. Společnost ITT se v roce 2011 rozdělila na dvě části, kde obranný průmysl byl včleněn do nové společnosti Exelis Inc., kterou následně v roce 2015 koupila společnost Harris Corp.

Postupem času se systém natolik osvědčil, že byl upraven i na použití v letadlech. Konkrétně došlo k instalaci na několik kusů průzkumných letadel RC-12 Guardrail. Postupem se z ES-5080 stal široce konfigurovatelný systém, který kromě na vozidla i letadla lze aplikovat i na lodě a ponorky. Systém ES-5080 kromě ozbrojených složek USA používají i armády Jižní Koreji, Švédska, Itálie nebo Taiwanu.

Design a operační schopnosti

Technicky se systém ES-5080 skládá ze dvou antén, jedné všesměrové a jedné vysoko ziskové parabolické otáčivé antény, které mají vysoký výtěžek hlavně pro nízkofrekvenční pásma. Kombinací obou antén ES-5080 pokrývá frekvence 0.5 až 18 GHz s citlivostí na všechny polarizace, kde třeba typický zisk parabolické antény je 24 dB pro 9 GHz. Konkrétní citlivosti pro všesměrovou anténu jsou -70 dBmi pro pulzní a -100 dBmi pro CW signál. Dále -90 dBmi pro pulzní a -120 dBmi pro CW signál v případě parabolické antény.

Další klíčovou částí je plně digitální přijímač, který umí okamžitě zpracovat 500 MHz nebo 70 MHz RF pásma a minimální šířkou pulsu 50 ns. ES-5080 umí zpracovat zhruba 1 milion pulsů za sekundu (1 mil PPS - pulse-per-second). Při určování směru příchodu signálu dosahuje chyby 2 stupňů v RMS a chyba v určení frekvence v RMS je 0.5 MHz. Digitální přijímač doplňuje ještě syntetický superhetový přijímač pro podpůrné rychlé měření některých vlastností signálů. K systému lze přidat ještě jeden kanál se superhetovým přijímačem.

Dále následuje jednotka pro zpracování signálu SPU (Signal Processor Unit), která velice rychle a přesně analyzuje signál, stanovuje parametry signálu, porovnává je s vestavěnou databází různých vysílačů a přesně identifikuje zdroj signálu. Naměřená data se také ukládají na vnitřní uložiště pro další případné offline zpracování. Systém je postavený na procesorech Power PC, také je možnost připojení systému do LAN a následným vzdáleným ovládáním.

Schéma systému ES-5080

Schéma systému ES-5080

Samotné rozhraní pro operátora HMI Operator Interface má okenní rozhraní a lze jej používat na více konzolích i vzdáleně díky LAN připojení. Kromě standardních ESM a ELINT výstupů nabízí i nástroje pro manuální analýzu signálů.

ES-5080 - HMI ovládací software

ES-5080 - HMI ovládací software

Celkově ES-5080 vyniká velice přesným měřením signálů, jejich vlastností a určením směru a zdroje signálu. Zvláště vyniká při detekci těžce detekovatelných radarů pro dlouhé vzdálenosti s CW signálem (LPI radary) a zpracováním komplexních signálů moderních signálů.

Kromě přímého nasazení v boji se tento systém používá i jako systém včasné výstrahy na pobřežích či jako systém pro detekci nových signálů, o které se pak rozšiřuje databáze známých zdrojů vysílání.

Odkazy a dokumenty

  • Oficiální informace o systému o ES-5080: harris.com

Leave a Reply