Technika: BAE Systems AN/ALR-56

AN/ALR-56C

AN/ALR-56C

AN/ALR-56 je pokročilý výstražný radiolokační přijímač RWR (Radar Warning Receiver) vyráběný společností BAE Systems. Cílem RWR je přijímat, analyzovat a rozpoznat takové radarové signály, které pro letadlo představují hrozbu, např. radarové navádění střel vzduch-vzduch či země-vzduch a o této hrozbě informovat posádku. Různé verze AN/ALR-56 jsou provozované na různých letadlech s F-15, F-16 a C-130 v čele.

Design a návrh

Systém AN/ALR-56 není žádné kontejnerové zařízení v podvěsu, ale je plně integrovanou součástí. Prvně disponuje několika anténami rozmístěnými různě po letadle zajišťující plné pokrytí ze všech stran. Zpravidla se jedná o tři antény, přední anténa (forward antenna), zadní anténa (aft antenna), které obě pracují v pásmech E-J a třetí anténa je určena pro měření pásem s nižší frekvencí (C/D), které se používají primárně pro přehledové radary a případně pro přibližné navedení střely (pro přesně navedení je potřeba použít přesnější radar s vyšší frekvencí / případně přejít na infra navádění v dostatečné blízkosti cíle).

AN/ALR-56M

AN/ALR-56M

Přijatý RF signál následně putuje do superhetového přijímače a kontroleru, který umožňuje rychlé zpracování více signálů najednou. Následně zpracovaný signál je poslán do analyzační jednotky s RISC procesorem, která v reálném čase vyhodnotí signál, informace zobrazí pomocí grafického interface (např. TEWS monitoru) a může je předat dalším systémům v letadle pro protiopatření.

AN/ALR-56C

AN/ALR-56C

Operační schopnosti

Varovný radiolokační přijímač RWR AN/ALR-56 non-stop přijímá radarové signály, které identifikuje a vyhodnocuje, zda představují hrozbu, tzn. palubní radary ostatních letadel, radarová navigace střel apod. Na zjištěné hrozby je pilot upozorněn na monitoru (např. TEWS v případě F-15), dále pomocí i akustických signálů. RWR je dále pak většinou propojený se systémy pro protiopatření, například se systémy pro vypouštění klamných cílů (chaffs a flares) nebo s rušičkami.

Novější verze a upgrade systémů se pak zaměřují na větší výpočetní výkon a paměť pro rychlejší a spolehlivé určení hrozby, zvláště v dnešním prostředí, které je až zahlcené různými signály. K tomuto účelu systém disponuje různými filtry pro odstranění silných CW signálů a pulsních signálů s vysokou frekvencí pulsů.

Systém vyniká nízkou MTTR (střední doba opravy) a vysokou provozní MTBF (střední doba mezi poruchami). AN/ALR-56 disponuje také diagnostikou a kalibrací, které lze ovládat pilotem z kokpitu. Systém byl ověřen i v bojových podmínkách všude, kde za posledních 20-30 let byly F-15, F-16, C-130 a další nasazeny do nějakého konfliktu. Například ve válce v zálivu byly nasazené F-15E a nebyl zde zaznamenán žádný sestřel v důsledku radarem naváděných střel.

TEWS - ukázka z DCS

TEWS - ukázka z DCS

V případě F-15 je AN/ALR-56C napojen na systém TEWS (Tactical Electronic Warning System), který na jednom místě zahrnuje funkce a systému ESM/ECM, například RWR, rušičky AN/ALQ-135, pasivní rušení AN/ALE-45 (flares, chaffs) a detektoru radarem naváděných střel AN/ALQ-128.

Verze

  • AN/ALR-56A RWR - první verze výstražného radiolokátoru z roku 1988, který obsahoval pouze dvoukanálový přijímač pokrývající pásma s frekvencí 6-20 GHz (pásma H-J). Instalován byl na F-15 A/B, kde antény byly umístěny na zadních koncích svislých ocasních ploch, na konci křídel a pod trupem. Informace byly pilotovi zobrazovány pomocí TEWS monitoru.
  • AN/ALR-56C RWR - byl pokračování verze A nasazena od roku 1995, který měl lepší rozlišení, zda jde o signál přátelského nebo nepřátelského radaru, lepší paměť i procesor. Také se implementovala bližší spolupráce s dalšími systémy letadla pro protiopatření; s dávkovačem klamných cílů AN/ALE-45 a rušičkou AN/ALQ-135. Je instalován na novější typy F-15.
  • AN/ALR-56M ARWR -  (Advanced Radar Warning Receiver) je zmenšenou verzí C, která byla původně určena pro nahrazení staršího varovného radiolokátoru AN/ALR-69 v rámci upgrade F-16 Block 50 v roce 1991. Následně byl instalován i na další letadla, např. C-130J Herkules, B-1B Lancer  nebo B-52H Stratofortress. Verze M má vylepšený výkon i algoritmy za účelem opravy známých problémů s rozpoznáním falešných poplachů (špatné rozpoznaní nebezpečných signálů) nebo jejich nejednoznačností v zarušenějším prostředí. Oproti verzi C verze M pracuje a detekuje nepřetržitě.

Odkazy, dokumenty, galerie

  • Oficiálníinformace od BAE systems + datasheets, baesystems.com
  • DCF F-15C Eagle Fligh Manual (pdf) poskytuje základní představu, jak funguje TEWS a co znamenají jednotlivé symboly

 

Leave a Reply